همه ما آروز داریم که زندگی سرشار از خوشی و سلامت داشته باشیم،برای این که به این خواسته برسیم نیازمند جامعه ای سالم هستیم و برای این که جامعه ای سالم داشته باشیم باید مسائلی را که می تواند به جامعه ما آسیب بزند را بشانسیم و همه با هم جهت از بین بردن این آسیب ها تلاش نماییم..
مسائلی که می تواند به یک جامعه ضرباتِ کُشنده ای وارد کند عبارتند از:
1:گناه علنی:گناه به معنی خلاف است و در اسلام هر کاری که بر خلاف فرمان خدا باشد،گناه است.خواه آن کار خلاف کوچک باشد و خواه بزرگ باشد،اگر این گناه از کسانی که مسئولیتی داند سر بزند گناه آن بیشتر می باشد چون باعث می شود که زشتی آن گناه از بین برود و دیگران نیز به آن تمایل پیدا کنند و آن را انجام دهند همان گونه که خداوند می فرماید:
اى همسران پیامبر!شما همچون یکى از آنان«زنان»معمولى نیستید اگر تقوا پیشه کنید،پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیمار دلان در شما طمع کنند،و سخن شایسته بگویید«1»
اگر گناه از زنان پیامبر سر بزند بیشتر می تواند جامعه را آلوده سازد چون انتساب به پیامبر دارند همچنین است اگر کناه از یک کارمند سر بزند بیشتر می تواند افکار ارباب رجوع را به سوی گناه سوق دهد آن ها با خود می گویند این که کارمند دولت جمهوری اسلامی است این گونه گناه می کند پس ما چرا گناه نکنیم؟اگر گناه از یک روحانی صادر شود خیلی بیشتر می تواند جامعه را به سوی فحشا بکشاند تا این که از یک شخص عادی سر بزند،اگر گناه از پدر یا مادر سر بزند بیشتر می تواند فرزندان را به گناه بکشاند تا این که از دیگران صادر شود ...
گاهی خندیدن به گناه دیگران موجب می شود که آن گناه علنی شود و زشتی گناه از بین برود و دیگران نیز به راحتی مرتکب آن گناه شوند مانند همین برنامه خنده بازار که به راحتی دیگران را مسخره می کنند این در حالی است که مسخره کردن دیگران یکی از گناهان می باشد،خلاصه اگر کناهی در جامعه ای صورت بگیرد و دیگران نسبت به آن موضع گیری نکنند به مرور زمان زشتی آن گناه از بین می رود و دیگران نیز به صورت علنی آن گناه را انجام خواهند داد و تکرار گناهان متعدد می تواند جامعه را به سوی سقوط پیش ببرد همان گونه که رسول گرامی اسلام می فرماید:
گناه پنهانى تنها به گناه کار ضرر می زند،ولى گناه علنى موقعى که مورد تنفر و سرزنش جامعه قرار نگیرد،ضرر عمومى دارد«2»
2:شایعه سازی:همواره همه مردم جامعه طالب حق نیستند،گروهى بى ایمان یا سست ایمان و هواپرست و جاه طلب وجود دارند که فقط منافع نامشروع خود را مى بینند و دست به تحریک افکار عمومی مى زنند و از حربه هاى فریب و نیرنگ و دروغ و تهمت و شایعه پراکنى بهره مى گیرند..مثلا شایعه می کنند برنج فردا قیمتش بالا می رود تا بتوانند برنجشان را به قیمت گران بفروشند،یا مثلا شایعه می کنند که چای قیمتش سه برابر می شود تا بتوانند چای خود را به دو برابر قیمت بفروشند و..
و گاهی سعی می کنند نسبت به افراد موثر و مفید جامعه شایعه سازی نمایند و با انتشارا شایعات بی اساس افراد مفید جامعه را خراب جلوه دهند تا از این رهگذر به اهداف پلید خود برسند،در این جا است که باید مردم بصیرت داشته باشند و ببنند این حرف ها از حلقوم چه افرادی بیرون می آید،و هر خبری که شنیدند تحقیق نمایند همان گونه که خداوند می فرماید:
اى کسانى که ایمان آورده اید!اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد،درباره آن تحقیق کنید،مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید«3»
منابع:
1:یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا«سوره احزاب آیه 32»
2:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِنَّ الْمَعْصِیةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تَضُرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِیةً وَ لَمْ یغَیرْ عَلَیهِ أَضَرَّتْ بِالْعَامَّةِ«قربالإسناد، ص26»
3:یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ«سوره حجرات آیه 6»